Kişisel sağlık verilerine erişim kurallarının yönetmelik dışında, idare tarafından belirlenebileceğine ilişkin kural ile birlikte dayanağı Yasa’da bulunmayan denetleme ve düzenleme işleme amacına ilişkin kurallar iptal edildi.
Kişisel Sağlık Verileri Hakkında Yönetmeliğin bazı kurallarının yürütmesinin durdurulması ve iptali istemiyle Türk Dişhekimleri Birliği ve Türk Tabipleri Birliği tarafından 2019 yılında dava açılmıştı.
Davada, Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu, Yönetmeliğin dayanağı olan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 378. Maddesinin Anayasa’ya aykırı olduğu yönündeki iddiaları ciddi bularak Anayasa Mahkemesine başvurmuştur. Anayasa Mahkemesi,27.02.2024 tarihli Resmi Gazetede yayınlanan Kararıyla 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 378. maddesinin konu bakımından yetki yönünden Anayasa’ya aykırı olduğuna ve iptaline karar vermiş, Kararın 9 ay sora yürürlüğe girmesini kararlaştırmıştır.
Danıştay 10. Daire tarafından, Anayasa Mahkemesinin iptal Kararından önce, 17.10.2023 tarihinde, karar verilmiş; bu Karar’da dava konusu edilen kurallardan, işlenebilecek kişisel sağlık verilerini yönetmelikte düzenlemek yerine Bakanlığa inisiyatif bırakan 6/4. Maddenin iptaline karar verilmiştir. Ayrıca, Yönetmeliğin 7/2. fıkrasında kişisel sağlık verilerinin işlenmesine ilişkin amaçlar sayılırken 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanununda bulunmayan “…düzenleme ve denetleme…” amaçlarının eklenmiş olması da hukuka aykırı bulunarak iptal edilmiştir.
Bakanlığa gönderilen kimliksiz verilerin başka verilerle eşleştirilerek Bakanlık tarafından kimliklendirilmesine ilişkin 7/1. madde, kaydedilmiş olan kişisel verilerin düzeltilmesi sürecinin düzenlendiği 13/1. madde ve kişisel sağlık verilerinin Bakanlığa aktarılmaması halinde 3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanununun Ek 11. Maddesindeki yaptırımın uygulanacağına ilişkin 21/3. maddenin iptal istemlerinin reddine oyçokluğuyla karar verilmiştir. Karar bu yönüyle tarafımızdan temyiz edilecektir.